Description

Fietsforfait : Rond tussen 2 van de "Mooiste dorpen van Wallonië"

Crédit : MT Ardenne namuroise

Description

Deze fietstocht doorkruist twee van de mooiste dorpen van Wallonië, Gros-Fays en Laforêt, en talrijke dorpen in de omgeving.

Ce circuit a été mis à jour le : 17/06/2016
Styles : DécouverteÀ la campagneForêt
Public : Cyclistes

16 Rue Léon Henrard , 5550 Vresse-sur-Semois

Vertrekpunt : Récréalle

Haal u fiets bij Récréalle af en rij terug naar de hoofdstraat (rue de la Ringe). Volg deze rechts en steek de brug over de Semois over.

16 Rue Léon Henrard 5550 Bièvre

Weg naar GROS-FAYS

Aan het kruispunt rijdt u rechtdoor en vervolgens neemt u 1km verder, ter hoogte van de loopbrug naar Mouzaive, de 2de baan rechts in de richting van GROS-FAYS.

44 Rue de Liboichant 5550 Bièvre

GROS-FAYS

Na het bord dat de agglomeratie aangeeft, fiets u door naar het dorpscentrum. Na een verkeersdrempel komt u bij een 4-armenkruispunt waar u de eerste straat rechts neemt tot aan de kerk. Voor de kerk slaat u links af en gaat u over de kasseistenen tot aan de volgende kruising. Hier rijdt u rechtdoor in de richting van Oizy langs de steile straat.

56 Gros-Fays 5555 Bièvre

62 Gros-Fays 5555 Bièvre

Rue Grande 5555 Bièvre

Y-splitsing : naar rechts

Aan de derde Y-splitsing neemt u nogmaals rechts langs een baantje dat het dorpscentrum vermijdt en u langs de bossen naar de kapel van Oizy leidt. Volg deze baan steeds rechtdoor (steek 2 kruispunten over) tot aan de kapel.

Rue Grande 5555 Bièvre

Weg naar OIZY

Eenmaal aan de kapel neemt u links om naar het centrum van OIZY te rijden.

Rue de la Chapelle 5555 Bièvre

OIZY

Daal af tot u de hoofdbaan (rue Grande) bereikt. Hier neemt u rechts. Enkele honderden meters verder neemt u de 4de straat links in de richting van MONCEAU.

Rue de la Chapelle 5555 Bièvre

MONCEAU

Na een ritje van 3km bereikt u Monceau. Daal af naar het dorpscentrum tot aan een kruispunt waar u de stijgende baan links neemt en zo langs de zaal “Le Timon” fietst. Volg deze straat tot aan de nationale baan waar u rechts neemt in de richting van Bièvre. Volg deze baan gedurende enkele honderden meters, rij voorbij de kerk en aan het volgende kruispunt verlaat u de nationale baan en neemt u links de stijgende baan naar Bellefontaine.

74 Rue de Oizy 5555 Bièvre

Y-splitsing : naar rechts

Aan de Y-splitsing met een kruisbeeld neemt u rechts en daal de asfaltweg af naar Bellefontaine.

Rue du Timon 5555 Bièvre

Y-splitsing : naar rechts

Na ongeveer 1,5km slaat u nogmaals rechts af naar BELLEFONTAINE.

Rue du Timon 5555 Bièvre

BELLEFONTAINE

Bij het binnenrijden van het dorp neemt u bij de Y-splitsing de straat links en 50m verder opnieuw links, een afdalend straatje. Fiets rechtdoor en steek het kruispunt over. U bereikt de fontein « Saint-Furcy ». Na een kleine verfrissing aan de fontein maakt u rechtsomkeer tot aan het kruispunt waar u nu links afslaat. Rij rechtdoor om het dorp te verlaten.

2 Village 5555 Bièvre

4-armenkruispunt : naar links

Na een klim bereikt u een 4-armenkruispunt waar u links neemt in de richting van ORCHIMONT

24 Village 5555 Bièvre

ORCHIMONT

Na 4 km en een kleine afdaling bereikt u het dorp. Aan het kruispunt, aan de Auberge Saint-Martin neemt u de stijgende baan rechts in de richting van NAFRAITURE.

37 Rue de Bièvre 5550 Vresse-sur-Semois

NAFRAITURE

Rij het dorp door langs de hoofdstraat. (Houd eventueel een kleine halte om de kerk van Nafraiture te bezoeken).

Rue de Nafraiture 5550 Vresse-sur-Semois

Splitsing : naar links

Na een klim van 1km bereikt u een kruispunt met op de rechterhoek een plantentuin “La Chiquetterie” die u eventueel kunt bezoeken. Aan dit kruispunt neemt u links. Deze nationale baan leidt u naar de vallei van de Semois. De weg slingert gedurende 4km door de bossen tot aan de “Col de la barrière de Mointerne”. Rij nog steeds rechtdoor en en dit ook aan het volgende kruispunt richting Membre.

Au Nué 5550 Gedinne
- Pays de Bouillon en Ardenne -

Afdaling naar Membre en uitkijkpunt van "Le Jambon de la Semois"

Aan de “Col de Conrad” start uw afdaling naar Membre. Wees voorzichtig want sommige bochten zijn vrij kort. Na ongeveer 1km duidt een bord u de “Jambon de la Semois” aan. Neem de tijd om even van dit prachtig uitkijkpunt, één van de mooiste uit de streek, te genieten. Deze meander van de Semois heeft de vorm van een Ardense ham. In het centrum bevinden zich nog tabaksvelden en droogschuren. Daal vervolgens af naar MEMBRE.

23 Hameau de Conrad 5550 Vresse-sur-Semois

MEMBRE

Rij het dorp door en steek de brug over de Semois over. Na de brug fietst u nog steeds rechtdoor richting Charleville gedurende een drietal kilometer.

46 Rue de Charleville 5550 Vresse-sur-Semois

Splitsing : naar links

Even voorbij het hotel “Le Moulin Simonis” neemt u de baan links in de richting van LAFORET. Volg deze kleine baan tot aan dit dorp dat eveneens het label kreeg “één van de mooiste dorpen van Wallonië”.

42 Rue de Charleville 5550 Vresse-sur-Semois

LAFORÊT

Bij het binnenrijden van het dorp rijdt u voorbij het hotel “La Sapinière”. Iets lager, aan de drinkbak, begint de legendewandeling. Indien u nog steeds fit bent, aarzel dan niet deze te voet te ontdekken. Rij het dorp helemaal door en daal af naar VRESSE.

45 Rue Saint-Agathe 5550 Vresse-sur-Semois

VRESSE

Van op de brug over de Semois hebt u een mooi uitzicht op de Sint-Lambertusbrug, het embleem van Vresse. Aan het kruispunt gaat u rechtdoor. Op de linkerkant van deze “rue Albert Raty” bevindt zicht het toerismebureau van de Naamse Ardennen in het vroegere hotel “la Glycine”. Hier kunt u toeristische informatie maar ook streekproducten bekomen. Aan het kruispunt waar een replica van de eerste Belgische locomotief schuilt, neemt u de baan rechts richting Alle.

28 Rue Saint-Agathe 5550 Vresse-sur-Semois

Kruispunt : naar rechts

Na een stevige klim bereikt u een kruispunt waar u rechts afslaat. Vanaf hier kunt u rustig afdalen naar ALLE waar uw hotel zich aan de ingang van het dorp bevindt.